streetraceisalifestyle

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Läsa är att lära!

Av Mandy Wollersheim - 22 mars 2012 17:38

Som dom flesta av mina kompisar vet så älskar jag att läsa och så fort jag hittar en bok som jag tycker är spännande så kan jag verkligen inte släppa den utan måste läsa läsa läsa och läsa tills jag når sista sidan. Här är 2 böcker som jag vill tipsa om:


Nummer 1:

Johanna är född på Island, hästarnas ö, men uppvuxen i Sverige. På Island finns hennes pappa, som hon inte längre har någon kontakt med, hennes älskade farmor och hennes islandshäst Sunnanvind, som hon knappt minns längre. I Sverige blir det ridskolehästen Kasper som får bota all Johannas saknad och längtan. Men när Kasper blir sjuk och måste avlivas är det något i Johanna som går sönder:

"Alla tankar jag tänker gör ont. Jag vet inte vad jag förväntas göra när det inte längre finns en liten mörkbrun häst i den tredje spiltan till höger när man kommer in i stallgången på vår ridskola. Deras ridskola ..."

Johanna tappar alltmer greppet om tillvaron, och slutligen skickar mamma iväg henne till pappa på Island, både för att hon ska komma bort från problemen och för att hennes farmor inte har långt kvar att leva.

Nu börjar ett helt nytt liv, en tillvaro långt ute på landsbygden tillsammans med de vilda hästarna, men också med en tystlåten pappa som inte är lätt att lära känna igen.




Nummer 2:

 

Cherub är inte MI6 och James är ingen Bond. Här finns inga superskurkar eller osannolika högteknologiska hjälpmedel. Men Cherub-agenterna kan röra sig fritt utan att dra uppmärksamhet till sig och de kommer över bevis som sätter dit organiserade brottslingar. De är ungdomar mellan 10 och 17 år. Men officiellt existerar de inte.

James är en 12-åring med tuff bakgrund, som har svårt att anpassa sig i skolan. Vi träffar honom samma dag som hans mamma dör och han tvingas skiljas från sin halvsyster. När James placeras på ungdomshem i väntan på att få en fosterfamilj, tycks hans liv vara på väg mot en ny bottennotering.

Men någon har fått upp ögonen för honom. Någon som representerar Cherub en topphemlig organisation bestående av ovanligt unga, hemliga agenter.

Läsaren får följa James väg från soffpotatis till agent. Cherubs träningsprogram är spännande, men stenhårt. James tvingas konfrontera sina värsta fobier och är många gånger nära att knäckas. Han skickas också ut på uppdrag och måste försöka stoppa den största terroristattacken i Storbritanniens historia.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mandy Wollersheim - 29 mars 2013 19:48

Hej! Det var längesedan jag skrev något här men det är ju inte så konstigt då jag har startat en ny blogg som finns här! Kika gärna in och lämna ett fotavtryck i gästboken :D Denna bloggen, StreetRaceIsALifestyle, kommer att fortsätta att exist...

Av Mandy Wollersheim - 18 mars 2013 20:27

Hej Hej! Ja nu är jag sjuk igen. Denna gången är det min stackars mage som spökar :/ Det är nog ingen maginfluensa för jag har inte kräkt men jag har ont i magen och jag kan se när magen krampar. Det är ju inte så att jag kommer att dö men jag mår ...

Av Mandy Wollersheim - 16 mars 2013 21:43

    Som ni kanske vet så suger jag riktigt mycket på att uppdatera här på bloggen för tillfället. Jag skäms men jag varken orkar eller känner för att uppdatera när det inte händer något uppdaterbart i mitt liv! I alla fall så är denna första bild...

Av Mandy Wollersheim - 13 mars 2013 10:31

Idag är det 2 år sedan min bror och en gemensam kompis till oss var i en svår bilolycka. Det kunde ha slutat med att jag förlorat min bror men det gjorde jag inte och det tackar jag gud för varje dag! Det finns ett långt inlägg om min bror här på blo...

Av Mandy Wollersheim - 8 februari 2013 16:11

Hej Hej! Jag vet att det var ett bra tag sedan jag var här sist och gjorde ett inlägg så nu tänker jag göra ett försök i alla fall :P hihi   Jag gissar på att de flesta som läser rubriken till detta inlägget undrar vad jag snackar om men det sk...

Translate

Fråga mej =)

54 besvarade frågor

Country counter

free counters

Från förr

Tidigare år

Omröstning =)

Vad tycker DU om min blogg?
 Bra!
 Vet inte!
 Dålig!

Ovido - Quiz & Flashcards